پاسخ اجمالی:
پاسخ تفصیلی:
روایات بسیارى از ائمه اهل بیت(علیهم السلام) نقل شده که آویختن دست واجب است و دست روى دست گذاشتن (تکفیر) بدعت است. به چند حدیث اکتفا مى کنیم.
1ـ محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) یا امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که پرسیدم: کسى در نماز، دست راست را روى دست چپ مى گذارد. فرمود:
«این تکفیر است، انجام نشود».(1)
2ـ زراره از امام باقر(علیه السلام) روایت کرده که فرمود:
«در نمازت اقبال داشته باش، دست روى دست نگذار، که این کارِ مجوس بوده است».(2)
3ـ صدوق با سند خود از امام على(علیه السلام) نقل مى کند:
«در نمازت اقبال داشته باش و دست روى دست نگذار، که این کار مجوس بوده است.»(3)
4ـ صدوق با سند خود از على(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود:
«مسلمان در نمازش در برابر خداى متعال دستهایش را روى هم نگذارد و شبیه اهل کفر یعنى مجوس نشود».(4)
5ـ روایت قاضى ابوحنیفه
قاضى ابوحنیفه نعمان تمیمى مصرى مغربى از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند:
«هرگاه در نماز ایستاده بودى، دست راست را روى دست چپ یا دست چپ را روى دست راست نگذار، این شیوه اهل کتاب است، بلکه دست ها را آزاد و رها کن، که این سزاوارتر است که تو را از فکر نماز باز ندارد.»(5)، (6)
1ـ محمد بن مسلم از امام باقر(علیه السلام) یا امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند که پرسیدم: کسى در نماز، دست راست را روى دست چپ مى گذارد. فرمود:
«این تکفیر است، انجام نشود».(1)
2ـ زراره از امام باقر(علیه السلام) روایت کرده که فرمود:
«در نمازت اقبال داشته باش، دست روى دست نگذار، که این کارِ مجوس بوده است».(2)
3ـ صدوق با سند خود از امام على(علیه السلام) نقل مى کند:
«در نمازت اقبال داشته باش و دست روى دست نگذار، که این کار مجوس بوده است.»(3)
4ـ صدوق با سند خود از على(علیه السلام) نقل مى کند که فرمود:
«مسلمان در نمازش در برابر خداى متعال دستهایش را روى هم نگذارد و شبیه اهل کفر یعنى مجوس نشود».(4)
5ـ روایت قاضى ابوحنیفه
قاضى ابوحنیفه نعمان تمیمى مصرى مغربى از امام صادق(علیه السلام) نقل مى کند:
«هرگاه در نماز ایستاده بودى، دست راست را روى دست چپ یا دست چپ را روى دست راست نگذار، این شیوه اهل کتاب است، بلکه دست ها را آزاد و رها کن، که این سزاوارتر است که تو را از فکر نماز باز ندارد.»(5)، (6)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.