پاسخ اجمالی:
زينتِ مناسب معمولا اثر روانى دارد و به روح انسان نشاط و شادابى مى دهد و به همين دليل هم در «قرآن» و در روايات، تأكيد شده كه مسلمانان حتى در حال عبادت زينت هاى مشروع را فراموش نكنند و از لباس هاى پاكيزه، رنگ هاى مناسب، شانه زدن موها، به كار بردن عطريات و بوى خوش و از انگشترهاى مختلف استفاده كنند. «قرآن» درباره زينت هاي بهشتيان مي فرمايد: «آنها در بهشت با دست بندهايى از طلا آراسته شده اند». در آيه ديگر مي فرمايد: «آنها در بهشت با دست بندهايى از طلا و با تزئيناتى از مرواريد آراسته مى شوند».
پاسخ تفصیلی:
زينتِ مناسب معمولا اثر روانى دارد و به روح انسان نشاط و شادابى مى دهد و چنانچه از حدّ اعتدال خارج نشود امرى پسنديده است و به همين دليل هم در «قرآن» و هم در روايات اسلامى، تأكيد شده كه مسلمانان حتى در حال عبادت، زينت هاى مشروع را فراموش نكنند: لباس هاى پاكيزه، رنگ هاى مناسب، شانه زدن موها، به كار بردن عطريات و بوى خوش و استفاده از انگشترهاى مختلف. از آيات متعددى استفاده مى شود كه بهشتيان نيز خود را با انواع زينتها تزئين مى كنند و از اين لذّتِ روانى نيز بهره كافى مى گيرند. در سه آيه از آيات «قرآن» آمده است: «يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ اَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ»(1)؛ (آنها در بهشت با دست بندهايى از طلا آراسته شده اند).
«اَساور» جمع «اَسْوِرَة» (بر وزن تجربه) و آن نيز جمع «سُوار» (بر وزن غبار و كتاب) به معناى دست بند، از كلمه فارسى «دستوار» گرفته شده است.
در دو آيه از اين سه آيه علاوه بر عنوان «ذهب»؛ (طلا) تصريح به «لؤلؤ»؛ (مرواريد) نيز شده است كه به گفته بعضى از مفسّران، اشاره به دست بندهاى جواهر نشان و مرواريد نشان است؛ ولى با توجّه به اينكه «لؤلؤاً» عطف بر محل «مِنْ اَسَاوِرَ» است و منصوب مى باشد، به منزله مفعول براى «يُحَلَّوْنَ» است و در مجموع معناى آيه چنين مى شود: (آنها در بهشت با دست بندهايى از طلا و با تزئيناتى از مرواريد آراسته مى شوند) بنابراين ممكن است زينت مرواريد مستقل از دست بندها باشد و ممكن است جزئى از دست بندها. بعضى نيز احتمال داده اند كه آنها علاوه بر دست بندهاى طلا، دست بندى از مرواريدِ يك پارچه و خالص دارند!.
در يك مورد از آيات «قرآن» نيز اشاره به دست بندهاى نقره شده است، مى فرمايد: «وَ حُلُّوا اَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ»؛ (آنها با دست بندهايى از نقره آراسته شده اند).
در اينجا اين سؤال پيش مى آيد كه دست بند خواه از طلا باشد يا غير آن در عرفِ متداولِ ما زينت زنانه است و مردان دست بند ندارند، آيا در بهشت مسئله طور ديگرى است؟!
ولى بايد توجه داشت اولا در همين دنيا در بسيارى از محيط ها دست بند، زينت براي هر دو گروه است و از اعتراض فرعون به موسى بن عمران(عليهما السلام) كه مى گفت: «فَلَوْ لَا اُلْقِيَ عَلَيْهِ اَسْوِرَةٌ مِنْ ذَهَبٍ»(2)؛ (چرا به موسى دست بند طلا داده نشده است؟!) به خوبى پيداست كه در عرفِ مردمِ مصر اين موضوع عموميت داشته است و نشانه شخصيت مردان و عظمت آنها محسوب مى شده است. از اين گذشته، «قرآن» در اين مسائل با زبان ما سخن مى گويد و مسلماً زينت هاى اهل بهشت حتى زينت هاى مادى آنها فراتر از آن است كه به فكر اهل دنيا بگنجد.(3)
تا کنون هیچ نظری برای این مطلب درج نشده است.