رستاخیز انرژی‌ها بعد از مرگشان!

تفسير و معنی عمیق‌تری که به کمک دانشهای روز از آیه 80 سوره «یس» می فهمیم همان بازگشت انرژی ذخیره شده شده نور آفتاب به هنگام ترکیب سلولز نباتی (از کربن و اکسیژن و ئیدرژن) می‌باشد که وقت سوزاندن چوب و هیزم و تجزیه شدن سلولز و ترکیب «کربن» آن با «اکسیژن» هوا، آزاد می‌گردد. این نور و حرارت مطبوعی که در زمستان درون کلبه آن روستائی یا زیر کرسی ذغال‌سوز این شهرنشین را روشن و گرم می‌سازد، رستاخیز خود را آغاز کرده، و آنچه یک عمر از آفتاب گرفته بود اکنون پس می‌دهد، بدون کم وکاست، حتی به اندازه روشنی یک شمع در یک لحظه از آن کم نشده! ...

معاد و رستاخیز انرژیها!

تقریبا سرچشمه تمام انرژی‌های روی زمین از «آفتاب» است؛ این سخن نه اغراق آمیز است و نه مبالغه، بلکه یک واقعیت است. به عنوان مثال زغال سنگ، نیروی برق، بادها، چوبهای درختان و ... هنگامی که تاریخچه هریک را ورق می‌زنیم به عامل اصلی که نور آفتاب است برخورد می‌کنیم....

«رستاخیز» را بارها با چشم خود دیده‌ایم

قانون مرگ و حیات همه‌جا یکی است. اگر زندگی پس از مرگ غیرممکن باشد، باید زمین‌های مرده نیز از این قانون مستثنی نباشد و اگر ممکن است برای آدمیان هم ممکن است. اگر بیابان خشکیده دیروز که هیچ اثری از حیات در آن به چشم نمی‌خورد امروز آنچنان زنده و خرم و سرسبز شده‌اند که گوئی همیشه غرق حیات و زندگی و نشاط بوده، چرا این قانون را به زندگی و مرگ انسان‌ها تعمیم ندهیم؟ و راستی چه تفاوتی این دو با هم دارند؟! و این است یکی از صحنه‌های رستاخیز که بارها از کنار آن گذاشته‌ایم.

قرآن و عالم پس از مرگ

قرآن با استدلالهای زیبا و مثالهای جالب و منطق سهل و ممتنعی که هم عوام بی سواد از آن بهره می‌گیرند و هم دانشمندان موشکاف، رستاخیزی عظیم در مسئله «رستاخیز» بپا کرده است. شاید کمتر صفحه‌ای از قرآن باشد که ذکری از عالم پس از مرگ، و مسائل گوناگون مربوط به آن در آن نباشد، و این خود اهتمام قرآن را نسبت به این مسئله مهم روشن می‌سازد ...

«رستاخیز» پاسخی به معمّاها!

اگر ما از «رستاخیز» و زندگی پس از مرگ، چشم بپوشیم، پاسخی برای سوالات اساسی خود نخواهیم داشت؛ اما هنگامی که این زندگی را به عنوان یک حلقه تکامل در میان یک رشتۀ طولانی تكامل‌ها، مورد بررسی قرار دهیم، شکل مسأله عوض می‌شود و بیشتر شبهات و ایرادهای فلسفی مرتبط با حال و آینده زندگی بشر خود به خود حل خواهد شد....

رستاخیز در درون شماست!

درون وجود انسان دادگاه کوچکی است که نام آن «وجدان» است و فلاسفه آن را «عقل عملی» و قرآن «نفس لوامه» یا «نفس» و عرب‌ها «ضمیر» می‌نامند؛ و به راستی دادگاه عجیبی است که دادگاههای دنیای ما با آن همه عرض و طول در برابر آن چیز مسخره‌ای است. دادگاهی که «قاضي» و «شاهد» و «مجری احکام» و «تماشاچی» در آن، یکی است؛ همان نیروی مرموزی که نام «وجدان» به آن داده ایم. این دادگاه نیاز به وقت ندارد و گاهی یک لحظه، همه چیز در آن تمام است! اثری از دادگاه‌های استیناف و تجدید نظر و دیوان‌های عالی و عالی‌تر که همگی نشانه عدم اعتماد به کار دادگاه‌های قبلی است، در آن دیده نمی شود، و حکمش فقط یک مرحله دارد ...

عالم پس از مرگ

جوان تحصیل‌کرده‌ای می‌گفت: «من فکر می‌کنم از وجدان نیرومندی برخوردارم؛ و با داشتن یک وجدان نیرومند به اصول حق و عدالت پایبندم و به این ترتیب نیازی به مذهب و تعلیمات مذهبی در خود نمی بینم؛ زیرا آنچه را مذهب در پرتو ایمان به خدا و ترس از کیفر و مجازات جهان دیگر به انسان می‌بخشد من در پرتو وجدان بیدار دارم. آیا با این حال فکر نمی‌کنید که ضرورت مذهب برای کسانی باشد که در سطوح پائین‌تری قرار دارند و بدون یک ایمان نیرومند مذهبی اصلاح نمی شوند، و گوشت و پوست یکدیگر را می‌خورند؟! تازه ایمان مذهبی نیز با تمام قدرتش گاهی نمی‌تواند آنها را اصلاح کند، بلکه با کلاه‌بازی‌های شرعی از همان قوانین در مسیر غلط‌کاری‌هایشان، بهره‌برداری می‌کنند»! ...

فلسفه «خمس» و ابعاد آن

جوامع صنعتی منابع‌ درآمد‌ فراوانی دارند که در مباحث «زکات» قابل پیش‌بینی نیست؛ و از سوی دیگر درآمد هنگفتی از این رهگذر به دست می‌آید که باید مشمول مالیاتهای عادلانه‌ای گردد. و به حکم اینکه بهره‌گیری‌ تاسیسات صنعتی از خدمات اجتماعی و بودجهء دولتها بیشتر از استفاده منافع کشاورزی و دامداری است طبعا باید مالیات سنگین‌تری بپردازند که در اسلام به آن «خمس» گفته می‌شود.

تحلیلی بر مصارف هشت‌گانه «زکات»

تمام کسانی که با‌ کتاب و سنت اسلامی آشنا‌ هستند‌، می‌دانند «زکات» که یک نوع مالیات بر تولید کشاورزی و دامی و سرمایه‌های راکد است، هشت مصرف دارد؛ که در آیه 60 سوره «توبه» آمده است؛ اما کمتر روی ویژگی‌ها‌ و ظرافتی‌ که در این تقسیم بندی به کار رفته و هدفی که در هر یک از آنها تعقیب شده، دقت می‌کنند. اکنون با هم به بحث در این موضوع می‌نشینیم تا‌ اسرار‌ این سهم‌بندی حساب شده را تا آنجا که در توان داریم بازیابیم...

ویژگی‌های زکات اسلامی؟

اگر‌ به راستی فرهنگ اسلامی بر جامعه ما حاکم گردد، و همانگونه که بسیاری از مستحبات را‌ همچون واجبات، و حتی گاهی مهمتر از آن می‌شماریم و به آن عمل می‌کنیم، برنامه‌ اسلام را در زمینه‌ زکات‌ واجب و مستحب به کار ببندیم، خواهیم دید که این مالیات اسلامی که برای کم کردن فاصله طبقاتی و حفظ پشتوانه بیت المال تشریع شده تا چه حد گسترده و کار‌ ساز است.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
سامانه پاسخگویی برخط(آنلاین) به سوالات شرعی و اعتقادی مقلدان حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
تارنمای پاسخگویی به احکام شرعی و مسائل فقهی
انتشارات امام علی علیه السلام
موسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت (علیهم السلام)
خبرگزاری دفتر آیت الله العظمی مکارم شیرازی

قال الصّادق عليه السّلام لِلفُضَيل :

تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟ فَقالَ: نَعَمْ، قالَ: اِنَّ تِلْکَ الْمَجالِسَ اُحِبُّها فاءَحْيُوا اَمْرَنا، فَرَحِمَ اللّهُ مَنْ اَحْيى اَمْرَنا.

وسائل الشيعه ، ج 10، ص 392